Mgr. Ing. Milan Machalec
lektor, analytik a odborný konzultant
Na Masarykově univerzitě v Brně absolvoval obor Matematika-ekonomie na Přírodovědecké fakultě a obor Matematické a statistické metody v ekonomii na Ekonomicko-správní fakultě.
Svou profesní kariéru začal nejdříve jako analytik, konzultant a lektor v ACREA CR v Praze. Po roční stáži se přesunul na Slovensko, kde pokrývá nyní také oblast technické a obchodní podpory.
Má bohaté zkušenosti v oblasti statistických a dataminingových analýz. V nemalé míře své odborné zkušenosti využívá i v lektorské činnosti. Aktuálně se specializuje na analytickou/odbornou konzultační činnost a řešení významných dataminingových projektů pro velké společnosti včetně automatizace analytických procesů. Mezi jeho silné stránky patří kreativní a pozitivní myšlení, vytrvalost a dotáhnutí věcí do konce.
Projekty:
- Validace PD a LGD modelů pro tvorbu opravných položek podle IFRS 9 pro retailové klienty (PSS, 2019 - doposud)
Každoroční validace PD a LGD modelů splňujících požadavky standardu IFRS 9, které se následně používají pro výpočet očekávané úvěrové ztráty. - DEUS+ (PSS, 2018 - 2019)
Komplexní projekt úvěrového průvodce pro obchodní zástupce PSS, kteří za pomoci aplikace zadávají parametry od jednotlivých účastníků v žádosti o úvěr. Před samotným odesláním žádosti na centrálu je na pozadí za pomoci softwaru IBM SPSS Modeler a IBM SPSS Collaboration and Deployment Services vyhodnocovaných několik stovek expertních kontrol s různou závažností, které musí být splněny, aby mohla být žádost odeslána na centrálu. V případě nesplnění kontroly pro danou žádost jsou hlášení o nesplnění kontrol zobrazené obchodnímu zástupci na obrazovce aplikace. Jedním z hlavních cílů projektu je minimalizace neúplnosti a chybovosti žádostí o úvěr, které se dostanou na centrálu. - Cross-sell modely (Orange Slovensko, 2017)
Tvorba modelů pro nákup mobilního nebo fixního (optického) internetu zákazníky s hlasovou službou. - Tvorba opravných položek podle IFRS 9 pro retailové klienty (PSS, 2016 - 2018)
Cílem bylo vytvořit PD a LGD modely splňující požadavky standardu IFRS 9, které se následně používají pro výpočet očekávané úvěrové ztráty. -
Churn model (Orange Slovensko, 2016)
Validace modelu odcházejících zákazníků (postpaid) ke konkurenci a zlepšení jeho kvality. -
Procedura Column Proportions (2muse, 2016)
Vytvoření procedury Column Proportions do softwaru IBM SPSS Statistics s vlastním dialogovým oknem, helpem, syntaxí a dokumentací. Procedura slouží k tvorbě tabulky s výsledky testu sloupcových proporcí pro proměnné typu single response a multiple response včetně testu vůči položce Total. -
Tvorba skriptů (NÚCEM, 2015)
Cílem bylo prověřit a vytvořit skripty určené pro zpracování a analýzu dat z celostátního testování žáků a pro zefektivnění tvorby výsledkových listin. -
Analýza příčiny sterility pacientek a vlivu na těhotenství (ÚPMD, 2013)
Projekt byl zaměřený na statistickou analýzu žen, které nemohly otěhotnět. -
Přepis rozhodovacích podmínek, DRG (NRC, 2013)
Projekt byl zaměřený na přepis existujících podmínek klasifikace případů hospitalizací do skupin v prostření IBM SPSS Modeler. - Přeceňování nemovitostí a monitoring cen (PSS, 2013 - doposud)
Dataminingový projekt zaměřený na modelování hodnoty bankou založených nemovitostí a jejich monitorování.
Certifikace:
- IBM Certified Specialist SPSS Modeler Professional v3
- IBM Certified Specialist SPSS Statistics Level 1 v2
- IBM Software Support Provider Delivering First Level Support
- IBM SPSS Modeler Gold
- IBM SPSS Predictive Analytics Enterprise V3.x
- IBM SPSS Collaboration and Deployment Services V8.x Essentials
- IBM Machine Learning Essentials
- IBM SPSS Modeler V18.0.x Essentials
- IBM SPSS V3.x Analytic Server
- IBM SPSS Statistics V3.x Essentials
Publikace:
- blogové články
- Segmentace zákazníků a churn analýza, IT Systems 7-8/2024, str. 16-17
- Tři hlavní oblasti využití prediktivních aplikací v bankách, IT Systems 11/2018, str. 38-39
- IFRS 9 jako klasická dataminingová úloha: Stanovení opravných položek podle požadavků IFRS 9, IT Systems 11/2017, str. 38-39
- Analytika – trend marketingu 2014, Zisk manažment V. ročník 12/2013, str. 20-21